Dar - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Veerle - WaarBenJij.nu Dar - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Veerle - WaarBenJij.nu

Dar

Blijf op de hoogte en volg Veerle

05 September 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

05-09-'14
Mambo, vipi,

Wat een indrukken de twee dagen in Dar, echt geweldig. Vandaag en gisteren door de stad gelopen en mijn ogen uit gekeken. Wat een verschil met wat ik gewend ben zeg, chaos 1e klas, armoede, maar vooral ook veel enthousiaste, vriendelijk en leuke mensen. Ze zijn hier allemaal klein, dus val ik met mijn lengte niet op, de huidskleur natuurlijk wel, mzungu = blanke, roepen ze allemaal naar ons. Ook worden we vrolijk begroet, Mambo vipi. Een vriendschappelijke begroeting. Waarbij je dan reageerd als safi, mambo?

Gisternacht zijn we om 2.30 aangekomen op het vliegveld in Dar es Salaam. (1.30 NL tijd). Hier zou een werkvisum voor ons klaarliggen, wat echter niet het geval was. Ook zou er een taxichauffeur; Paul, voor ons klaarstaan. In eerste instantie was die ook niet aanwezig. Ook waren we zeer goed voorbereid, en hadden 20 dollar p.p. op schiphol gepint, voor het geval dat. Maar aangezien alles geregeld zou zijn, dachten we het niet nodig te hebben. Een visum kopen is 50 dollar p.p. en pinnen lukte daar niet. Uhhh niet zooo goed voorbereid dus, haha.

Paul (taxichauffeur) zou volgens Paul (kiswahilidocent uit NL) met een briefje met onze namen klaar staan. Toen we samen met beveiliger langs douane mochten om te kijken of hij daar was, was er geen Paul met een briefje. Wel een heleboel andere mensen… Vervolgens vroegen wij aan iedereen Rafiki Paul?! (Vriend van Paul?). Om 3.30 kwam een man aanlopen, PAUL!!:) Ik kon hem wel knuffelen, zo blij was ik. Hij bracht ons naar ons hotel en rond 5.00 lagen we dan eindelijk in ons bed in een Tanzaniaanse stijl luxe hotel. Alle 3 een eigen bed (wel keihard maar hè), een douche, wc en zelfs WIFI.

Na het bijkomen van de reis zijn we weer opgehaald door Paul die ons mee heeft genomen naar het centrum van Dar, we hebben een Tanzaniaanse simcard geregeld wat 500 Shilings voor een simcard en 5000 Sh voor de credits per maand (internet en bellen). 1 euro is 2170 Shillings. Verder nog wat uitleg en tips van Paul gekregen. Daarna zijn we met zijn 3en door de stad gelopen. Uiteindelijk bij het hotel gegeten, was heerlijk. Het eten wat je op straat zag was bezaaid met vliegen en rook niet zeer aantrekkelijk…
Vandaag ook nog een dagje rondlopen in Dar, een kerk bekeken, over een vismarkt gelopen en gezien hoe de locals eten. Heel bijzonder om te zien hoe mensen werken voor hun geld voor hun eten voor die avond.
Zaterdag naar Turiani. Verheug me daar heel erg op! Besef nog niet dat ik hier 5 maanden zal doorbrengen. Staat me nog hele uitdaging op te wachten.

Heel veel goeds voor daar in Nederland!
Kwa heri!

• 08 September 2014 - 17:05

Oma En Rebecca:

Heey Veerle,

wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Wel spannend zeg!
    Wij wensen je super veel plezier toe en lezen graag meer van je avonturen. :)

Heel veel liefs van,
    Oma Dieuwertje en Rebecca