Morogoro - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Veerle - WaarBenJij.nu Morogoro - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Veerle - WaarBenJij.nu

Morogoro

Blijf op de hoogte en volg Veerle

20 September 2014 | Tanzania, Turiani

Morogoro

Halloootjes!

Ik heb op het moment een lekker weekendje er tussenuit genomen met Astrid en Nadine. We hoeven gemiddeld maar 4 dagen per week stage te lopen dus we bedachten dit weekend een ander stadje te gaan bezoeken. Morogoro is het dichtstbijzijnde stadje. Donderdagmiddag na werk hebben we onze tas ingepakt en zijn we langs de weg gaan staan. Al het verkeer dat langs ons dorpje rijdt gaat naar Morogoro en we stonden nog geen 5 minuten langs de weg tot er een man met een autobusje ons meenam naar Morogoro. Mensen die langsrijden gaan vaak naar hun werk en nemen dan mensen die dezelfde kant op moeten mee tegen kleine betaling, soort carpoolen.
Binnen 2 uur waren we al in Morogoro (met een gewone bus ben je 3 a 4 uur onderweg).

Hier in Morogoro lekker genieten, uitslapen in hotel, warm douchewater, 2x uit eten geweest, een luxe ontbijtje met heerlijk vers watermeloen sapje gehad, mmmmm!
Gisteren naar New Rock Garden geweest, mooi park met kleine watervallen en prachtige natuur. Verder nog wat rondgelopen over de markt hier.
Vanavond gaan we weer terug naar Turiani (Bwalaga), zodat we morgenvroeg naar de kerk kunnen gaan.

Vorige week zondag zijn we voor het eerst naar de kerk geweest hier. Ook de co-assistenten gingen mee. Er was een translater ingehuurd speciaal voor ons. Wij als 6 blanken vielen erg op in de kerk. We waren samen met nog 2 Tanzanianen nieuw in de kerk en we moesten ons dan ook allemaal voorstellen aan iedereen.
Vervolgens werden er allemaal mooie liedjes gezongen en dansjes gedaan. Ook werd het liedje ‘Karibu, Karibu’ gezongen en kwam iedereen bij ons langs om welkom te heten en een hand te geven. Was heel indrukwekkend. Morgen weer heen, super leuk!! 

En dan maandag begint onze werkweek weer, maar dat is geheel geen straf. Ik begrijp steeds meer van de werkwijze in het ziekenhuis, en kan ook steeds meer zelf doen. Afgelopen week de wondzorg bij een patiënt gedaan, mijn Tanzaniaanse collega’s kunnen nog wel eens hardhandig zijn tijdens de wondzorg, dus de patiënt was me enorm dankbaar dat ik het iets subtieler deed. Een patiënt zo gelukkig maken als dat hij was, maakt me zo blij.
Ik heb allemaal leuke collega’s die me graag helpen met de werkwijze in het ziekenhuis, de liedjes die in de ochtend gezongen worden en Kiswahili te leren. Er liggen ook hele aardige patiënten, die me ook proberen wat Kiswahili bij te leren, maar dat is wat lastig omdat ze geen Engels kunnen.
Aankomende 4 weken gaan Astrid, Nadine en ik nog Kiswahililessen nemen, 4x 2uur. Ik ben erg benieuwd, en hoop straks een gesprekje met de patiënt te kunnen voeren in het Kiswahili.
Op dit moment spreek ik vooral Engels tegen mijn collega’s die het dan in het Kiswahili voor mij vertalen. De begroeting en wat basis-basis zinnetjes kan ik, maar het zou leuk en makkelijker zijn om meer te Kiswahili te kunnen spreken.

Ik ben benieuwd wat deze week weer te brengen heeft. Ik heb het in ieder geval enorm naar mijn zin en maak de mooiste dingen mee!

Veel plezier met alle leuke dingen in Nederland.

Tutaonana!

  • 20 September 2014 - 18:21

    Oma Dieuwertje En Rebecca:

    Heey Veerle,

    Leuk om telkens de berichten te lezen en op de hoogte te blijven van jouw belevenissen.
    Spannend wat je al zo mee maakt en succes met de Kiswahili lessen!
    Veel plezier met de stagedagen!

    Groetjes en xxxx-jes van,
    Oma en Rebecca

  • 27 September 2014 - 14:57

    Lisa & Sanne:

    Hee Veer!

    Wij lezen samen elke zaterdag met heel erg veel plezier je blog :)
    Super vet dat je het zo leuk hebt daar!
    Is het een beetje rolstoel toegankelijk, want dan komen we graag op bezoek!!
    Heel veel succes met je Kiswahili lessen, komt helemaal goed, hoop ik voor jou.

    Heel veel knuffels en plezier gewenst van ons!!

    Lisa & Sanne

  • 28 September 2014 - 11:50

    Oma Trijnie:

    Heeeee Veerle,
    Wat heb jij al veel beleefd in zo'n korte tijd. Je verhaal ontroerd me wel. Die hartelijke mensen! Geweldig. Kom je wel weer terug?
    Ik ben een week met Nina in Wenen geweest. Zij maakt er een reportage van. Als je terug bent kunnnen we jouw en mijn belevenissen bekijken.
    Geniet van Tanzania en tot de volgende keer.
    Liefs van Oma Trijnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Turiani

Turiani, Tanzania

Stage en reizen in Tanzania!

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2015

Einde in zicht...

12 December 2014

Korte update

13 November 2014

Mikumi & Udzungwa waterfalls

24 Oktober 2014

Maskat

10 Oktober 2014

Udzungwa Mountains
Veerle

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 7732

Voorgaande reizen:

03 September 2014 - 06 Februari 2014

Turiani, Tanzania

Landen bezocht: