Maskat - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Veerle - WaarBenJij.nu Maskat - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Veerle - WaarBenJij.nu

Maskat

Blijf op de hoogte en volg Veerle

24 Oktober 2014 | Tanzania, Turiani

Habari,

Afgelopen weekend een actief maar prachtig weekend gehad. We zijn met z’n 3en naar Maskat, een dorpje in de bergen, gelopen. We werden zaterdag om 6.00 uur opgehaald door onze driver, hij bracht ons, in een open jeep, naar Mhonda. Onderweg hebben we onze gids opgehaald en toen vertrokken we met onze gids naar Maskat. Het was 6,5! uur Lopen… We liepen door jungle-achtig-bos, door mooie dorpjes met kindjes die met ons op de foto wilden, door open landschappen, stukjes recht lopen, stukjes klimmen en stukken bergafwaards. Wat een prachtige, en wat veel verschillende soorten natuur zie je in 6,5 uur lopen, genieten (maar ook heftiggggg lang lopen zeg, haha)!
Heel bizar om na 6,5 uur te lopen in een super mooi dorpje in de bergen aan te kopen, wat bijzonder dat je op zo’n afgelegen plek, voor Tanzaniaanse begrippen, in rijk dorp aankomt. Hier wonen veel nonnen en we sliepen in het huis van de priester. Deze man heeft enkele jongens die voor hem werken en bij hem in wonen.
Zondagmorgen zijn we naar kerkdienst geweest. Was mooi met een koor en rituelen die werden uitgevoerd. Na de kerkdienst gingen we onze terugreis aanvaarden. Tot de helft was het leuk, daarna af en toe wel even afzien. Maaarrrrrr sinds we weer op beginpunt in Mhonda waren, keken we terug op prachtige wandeling en mooi weekend!!

Na al deze verhalen lijkt het vast alsof we alleen genieten en mooie reisjes maken. Dat is stiekem ook een beetje zo, maar we zijn ook druk bezig met stagelopen en opdrachten maken voor school.
Afgelopen 2 weken hebben we enkele meetings gehad met hulpverleners uit het ziekenhuis die ons hebben geholpen met het bedenken van verbeterpunten in het Turiani Hospital, waar wij ons project van zullen maken. Op die manier hopen we samen met de collega’s uit het ziekenhuis de kwaliteit van zorg in het ziekenhuis een beetje te behouden en waar mogelijk te verbeteren.
We hebben al een planning voor komende weken waarin we meetings, klinische lessen en coaching-dagen hebben gepland.

Het werken op de Medical Ward bevalt me heel goed. Het is een leerzame afdeling waar af en toe hele zieke patiënten binnen gebracht worden. De ziektebeelden die hier voornamelijk voorkomen zijn; malaria, anemie, TBC, HIV en leverafwijkingen. Afgelopen 2 weken heb ik helaas moeten meemaken dat 4 mensen hun ziekte niet overwonnen en zijn overleden. Voor een deel komt dit doordat de ziekte al zodanig ver is ontwikkeld op het moment dat de patiënt naar het ziekenhuis komt, dat genezen al bijna onmogelijk is. Daarbij komt dat de middelen in het ziekenhuis beperkt zijn in vergelijking met de mogelijkheden en middelen in de westerse cultuur. Het is soms moeilijk te accepteren dat je een patiënt niet kan helpen door de beperkingen.
Ook is het opvallend dat collega’s vaak zeggen dat het God’s wil is wat er zal gebeuren. Het geloof speelt erg grote rol in het Turiani Hospital.
De collega’s waarmee ik op de Madical Ward samenwerk zijn heel aardig en de afdeling is erg leerzaam voor me. Sommige weken is het druk en liggen er rond de 17 patiënten, waarvan 5 zich in een kritieke toestand bevinden, sommige dagen is het rustig en liggen er 7 patiënten die minder ziek zijn. Op de rustige dagen ga ik af en toe een kijkje nemen op de Surgical Ward, soms kan ik daar helpen met de wondzorg, vind ik leuk!!

Om jullie jaloers te maken; de temperatuur ligt hier rond de 25-30 graden. Wat heerlijk om geen dikke truien uit de kast te hoeven trekken en een wintertje over te slaan.
Heel veel sterkte met de kou in het kleine Kikkerlandje daar. Ik denk aan jullie!

Heel veel liefs vanuit Tanzzzzz

• 26 Oktober 2014 - 08:09

Vera:

Leuk verhaal Veerle en super mooie foto's!!

• 26 Oktober 2014 - 16:13

Chris:

Prachtig weergegeven hoe het daar is Veer! dikke kussss

• 27 Oktober 2014 - 17:37

Wolter:

He Veer, wat een mooi verslag. En inspirerende foto's ook. Wij kunnen niet wachten om het daar ook te komen verkennen. Net met Paul rond de tafel. Gaat goed komen. Maar 6.5 uur lopen... Moedig hoor! Het zal zeker onvergetelijke indrukken opgeleverd hebben. Dat vergeet je nooit meer. Wel heftig dat mensen overlijden aan ziekten die hier vrij eenvoudig te genezen zijn of waarvan de levensverwachting veel beter is (HIV/TBC). Mooi dat je toch wat kunt betekenen.
    Vel liefs!

• 31 Oktober 2014 - 14:32

Hetty:

Lieve Veerle,

Ik geniet heel veel van je mooie reisverslagen.Julie hebben het zo fijn met elkaar.Het is toch wel heel bijzonder dat jullie dit samen meemaken!

Knuffel en dikke kus van mij

• 05 November 2014 - 08:58

Jolanda:

Hey veerle!!
    Wat een prachtige verhalen, en mooie foto's!!
    Had al veel gehoord van Chris, maar nú zit je site in mijn systeem..
    Hoop nog veel te zien en te lezen over jullie, geweldig!!
    Groetjes, jolanda

• 08 November 2014 - 17:32

Lisa & Sanne:

Hee Veer,

Wat een coole wandeling. We waren graag met je meegegaan. Jammer dat je mensen ziet overlijden, dat moet heel moeilijk voor je zijn. Wij hebben het ook lekker warm bij de kachel!!

Veel liefs,

Lisa & Sanne

• 09 November 2014 - 10:43

Marijne:

Hee Veertje!
    Wat leuk om je verhalen zo te kunnen lezen.
    Lijkt me een wereld van verschil tussen het leven daar en hier, maar wel super om dat mee te maken.
    Gelukkig maar dat je zo goed tegen bloed kunt, dat moet natuurlijk ook wel! Toen ik las over die wonden werd ik al een beetje bleek haha.
    Heel veel plezier nog!
    Liefs, Marijne.