Korte update - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Veerle - WaarBenJij.nu Korte update - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Veerle - WaarBenJij.nu

Korte update

Blijf op de hoogte en volg Veerle

12 December 2014 | Tanzania, Turiani

De weken gaan voorbij en het is alweer december, wat wij hier in het warme Tanzania ons bijna niet voor kunnen stellen… Het lijkt voor ons meer juli, haha.
Om toch een beetje de sfeer van de Nederlandse-winterse feestdagen mee te pikken, hebben we lekker sinterklaas gevierd met chocoladeletters (Dankjewel Oma) en pepernoten (Dankje pap & mam)! En gaan we kerst (met een cadeautje; dankje Eef & Wout!) in de kerk hier vieren. Vervolgens zullen we het jaar op Zanzibar afsluiten!!

Zoals in mijn vorige blog beschreven, heb ik een weekje met mijn ouders gereisd. We hebben een ‘rondje’ gemaakt van Morogoro naar Iringa naar Ruaha, terug naar Iringa, langs Dodoma en toen naar Bwagala. Super reis met weer een heleboel nieuwe indrukken! En heel erg leuk om weekje samen met papa en mama te zijn en Bwagala en het Turiani Hospital te laten zien. Na een weekje moesten we weer afscheid nemen en ging het stage lopen gewoon weer lekker door.

Heb het ook nog heel erg leuk op stage. Heb afgelopen drie weken op de OPD (opnameafdeling) gewerkt. Hier vooral wondzorg gedaan, hechtingen verwijderd en injecties gegeven aan patiënten die niet in het ziekenhuis opgenomen hoefden te worden, maar wel verpleegkundige zorg nodig hadden. Deze afdeling was helemaal mijn ‘plekje’. Kan veel zelfstandig doen met wat communicatieve ondersteuning van een collega voor het vertalen van Kiswahili naar Engels.
Wel ook weer bijzonder wat je allemaal op de opnameafdeling tegenkomt, veel kindjes met malaria en anemie dat in al zo’n ver stadium is dat kindje buiten bewustzijn is, man die elektrische schok heeft gekregen van spanningskabel en daardoor erg in de war is en enorme hoofdwond heeft opgelopen, kindjes die overlijden voordat ze ook maar de afdeling bereiken vanaf de OPD, mensen met grote abcessen vol met pus, mensen met hersenschudding en wonden doordat muur van huis op hun omgevallen is, kindje dat muntje ingeslikt had en in slokdarm bleef hangen, veel pikipiki-ongelukken (motorongelukken) en nog een heleboel meer!
Erg interessant en soms heftig allemaal, maar vooral heel erg leuk als ik mensen kan helpen door hun de nodige zorg te bieden.

Het stagelopen afgewisseld met reisjes hiero bevalt dus nog super goed!
Lieve Allemaal, geniet van de winterse-decembermaand! Heb een fijne kerst allemaal.
Dikke knuffels & veel liefs